Saturday, April 25, 2009

KETIKA DAN KALIMAT BUAT DR.NORMALIZA


MAKLUMAT TENTANG DIRI SAYA

Nama saya ialah Gawri a/p Masimalai, no.matrik 140210, program Bacelor Sastera (Bahasa dan Linguistik Melayu), semester akhir. Saya berasal dari Banting, Selangor. Saya adalah anak bongsu dalam keluarga. Saya mendapat 1A 2B 5C dalam PMR, 2A 3B 1C 5D dalam SPM dan 2B 2C dalam STPM. STPM adalah punca kepada saya bagi melanjutkan pelajaran di Institusi Pengajian Tinggi Awam. Iaitu Universiti Putra Malaysia. Universiti Putra Malaysia adalah salah sebuah universiti yang paling indah sekali. Di sini terdapat persekitaran- persekitaran yang sangat kagum. Universiti Putra Malaysia adalah sebuah universiti yang dibanjiri dengan pelajar-pelajar dari luar Negara.
Di universiti ini terdapat sebuah Fakulti yang khas untuk pelajar luar Negara sahaja. Universiti Putra Malaysia adalah antara universiti yang terkenal dan berada di tempat ketiga tertinggi daripada Universiti-universiti di Malaysia. Selain itu, Universiti Putra Malaysia juga terkenal sebagai universiti penyelidikan bagi program master. Universiti Putra Malaysia juga adalah salah sebuah institusi yang menawarkan program perniagaan tani antara universiti-universiti lain di Malaysia.
Saya berasa bangga kerana saya juga salah seorang pelajar Universiti Putra Malaysia. Pada pandangan saya, sesiapa yang hendak melanjutkan pelajarannya Universiti Putra Malaysia adalah salah satu Universiti yang paling bagus.



PENGHARGAAN


Salam sejahtera, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Tuhan di atas kurnia-Nya mengizinkan saya mengambil kursus Bahasa dalam Multimedia di bawah pensyarah Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi dan kursus Bahasa dalam Multimedia diatas segala bantuan dan tunjuk ajar beliau sepanjang tempoh pengajaran dan berjalanan setiap aktiviti. Tanpa suntikan semangat dan bimbingan tulus yang tekal daripada beliau tidak mungkin setiap aktiviti yang dijalankan ini mampu kami dihasilkan dalam tempoh yang ditetapkan dengan berjaya. Curahan terima kasih yang tidak terbatas juga buat teman-teman sekumpulan saya yang sudi menyumbang idea dan menolong semasa melakukan aktiviti. Oleh itu, sekali lagi saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Dr.Normaliza. Sekian terima kasih.

Mencintai angin
Harus menjadi suit
Mencintai air
Harus menjadi ricik
Mencintai gunung
Harus menjadi terjal
Mencintai api
Harus menjadi jilat
Mencintai cakrawala
Harus menjadi jarak
Mencintai pelajaran
Harus menjadi bijak.



DEDIKASI

Secebis untaian kata daripada seorang ‘Pengembara Ilmu’.

Bingkisan tulus terima kasih ini
Kutunjukan khusus buat kalian
Yang tidak pernah jemu menyulam
Rangkaian semangat buatku.
Tiupan semangat yang kalian
Hulurkan telah membajai jiwaku
Sepanjang tempoh pengembaraanku
Menggapai pelangi cita.
Walau onak dan duri sering
Berlabuh rupa namun kalian
Tetap setiap menemaniku.
Selagi nafas masih bersisa akan
Kusemai segalanya dengan penuh
Kasih sayang agar harapan dan
Impian murni kalian terus mekar
Mewangi.
Jasa dan budi kalian adalah
Hadiah yang paling berharga
Dalam hidupku.
Oleh itu, terima kasih wahai insane istimewa Dr.Normaliza.



MAKLUMAT TENTANG DR. NORMALIZA


Dr. Normaliza adalah seorang pensyarah Jabatan Bahasa Melayu di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia. Dia mengajar kursus Bahasa dalam Multimedia. Kursus Bahasa dalam Multimedia adalah salah sebuah subjek wajib bagi program Bacelor Sastera (Bahasa dan Linguistik Melayu). Kursus ini adalah sangat baik untuk pelajar Universiti Putra Malaysia malah ia juga mesti wajibkan pada semua program di Universiti ini.
Kerana kursus ini melahirkan bakat yang tersembunyi dalam diri kita. Melalui kursus ini juga kita dapa6 banyak pengajaran dan didikan moral. Dr.Normaliza adalah salah seorang pensyarah yang amat sesuai bagi kursus ini. Kerana cara pengajaran beliau sangat sesuai dengan kursus Bahasa dalam Multimedia ini.
Walaupun Dr.Normaliza seorang yang pendek tetapi sanagt comel. Muka beliau seperti muka bayi apabila beliau senyum dan mukanya akan bertukar seperti harimau betina apabila beliau naik marah. Tetapi hatinya baik sangat. Kalau kita tidak membuat kesalahan kenapa pula Dr. akan marah kita. Semua yang kita dapat didebabkan oleh kita juga. Kita tidak patut menyalahkan sesiapa sahaj asalkan kesalahan berpihak kepada kita. Dr. Normaliza sangat bijak dalam mengajar kursus Bahasa dalam Multimedia kepada pelajar.



CARA PENGAJARAN

Cara pengajaran Dr.Normaliza adalah berbeza dengan pensyarah-pensyarah lain di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Iaitu hari pertama kelas Bahasa dalam Multimedia. Dr.Normaliza mula-mula memperkenalkan diri beliau. Kemudian beliau mengagihkan kami kepada beberapa kumpulan. Dalam satu kumpulan mesti ada enam orang dan tidak lebih daripada itu.
Selepas itu, beliau memberitahu yang ini adalah kumpulan kamu semua sampai semester habis. Seterusnya, beliau memberitahu aktiviti yang perlu dilakukan sepanjang kursus ini. Terdapat beberapa aktiviti dan semua aktiviti perlu buat dalam kimpulan. Kalau sesiapa tidak hadir masa melakukan sesuatu aktiviti kumpulan itu akan tolak markah.
Aktiviti-aktiviti itu akan diterangkan dengan lebih lanjut lagi apabila membuat dalam kuliah. Beliau berkata semua aktiviti yang dijalankan dalam kuliah adalah berkaitan dengan kursusnya. Dan aktiviti-aktiviti itu juga akan memberi manfaat kepada pelajar. Aktiviti yang paling besar yang dijalankan oleh pelajar adalah aktiviti pergi ke rumah anak-anak yatim. Di rumah anak-anak yatim itu, kita bukan pergi dan kunjung sahaja malah mesti bergaul dengan mereka, mengambil gambar dengan mereka, merakan video, memolong mereka dan membuat banyak aktiviti di sana.
Selain itu, Dr.Normaliza juga sangat tegas dalam kedatangan pelajar. Sesiapa yang tidak hadir ke kuliah dengan tidak ada mc atau alas an yang kukuh ahli kumpulan dia yang lain akan tolak markah dalam aktiviti. Beliau juga memberitahu ini semua dalam kuliah hari pertama. Selepas itu, Dr.Normaliza juga memberitahu yang ada kelas amali bagi kursus Bahasa dalam Multimedia ini. Ada tiga kumpulan bagi kelas amali. Kumpulan pertama adalah hari rabu malam 8 hingga 10 malam, kumpulan kedua pada hari khamis 5 hingga 7 petang dan 8 hingga 10 malam. Kelas amali pada hari rabu tutornya adalah Cik Nurul dan hari khamis tutornya Cik Alia anak Dr.Normaliza sendiri. Cik Alia adalah pensyarah sambilan di Fakulti Kejuruteraan.
Justeru itu, Dr.Normaliza juga jarang menggunakan slide dalam kuliah. Beliau banyak menjalankan aktiviti dalam kuliah. Kalau beliau menerangkan sesuatu topic dalam kuliah dengan menggunakanslide maka dalam kuliah hari itu mesti ada soal jawab. Soal jawab itu berasaskan pada apa yang ajar pada itu dan dapat markah kepada kumpulan yang berjaya jawab apa yang disoal oleh Dr.
Bukan sahaja Dr. Normaliza sahaj mengajar kursus ini malah Dr.Arba’ie Sujud juga mengajar kursus ini. Tetapi Dr.Arba’ie mengajar dua topik sahaja dalam kursus Bahasa dalam Multimedia ini dan yang
topik lain semua diajar oleh Dr.Normaliza. Masa soal jawab itu sangat menarik. Kerana beliau menanyakan soalan dan kalau ahli kumpulan tidak bangun cepat-cepat kumpulan itu suruh duduk dan bagi peluang kepada kumpulan lain menjawab soalan itu.
Seterusnya, pelajar-pelajar mesti datang awal ke kuliah daripada Dr.Normaliza. Apabila pelajar datang lewat datang dan masa itu beliau mengajar atau menerangkan sesuatu yang penting. Mereka disuruh berdiri dan lepas beliau habis bercakap baru mereka boleh masuk duduk. Ada masa juga beliau menyuruh pelajar datang lewat itu berpuisi sebagai denda datang lewat.
Selain itu, kaedah pengajarannya juga sistematik dan mudah fahami. Beliau juga menggunakan komunikasi dua hala. Dr.Normaliza juga menggunakan slide-slide yang mudah faham dan ringkas supaya pelajar-pelajar dapat jawab peperiksaan dengan baik.
Kursus Bahasa dalam Multimedia ini ada dua kumpulan. Iaitu kumpulan I dan kumpulan 2 dimana pensyarahnya Dr.Normaliza dan Dr.Normadiah. Mula-mula saya mendaftar kumpulan Dr.Normadiah. Tetapi disebabkan Dr. itu mengambil cuti sepanjang semester ini, semua pelajar di bawah Dr.Normadiah ditukar kepada Dr.Normaliza. Saya sangat bertua kerana mendapat belajar dibawah Dr.Normaliza. Saya harus berterima kasih kepada Tuhan kerana memberi peluang kepada saya untuk belajar di bawah Dr.Normaliza.



PENGALAMAN SAYA SEMASA MEMBUAT AKTIVITI DALAM KULIAH

Aktiviti pertama yang kami buat dalam kuliah adalah aktiviti membuat kertas kerja berdasarkan asas grafik. Mula-mula Dr.Normaliza menerangkan cara membuat aktiviti ini dengan lebih terperinci. Iaitu semua kumpulan mesti kena bawah satu majalah, gam dan kertas lukisan. Seterusnya, berdasarkan asas grafik yang kita belajar dalam kuliah kita potong gambar-gambar yang berdasarkan asas grafik dalam majalah yang kita bawah itu dan tampal. Beliau juga memberi masa dua jam bagi menyiapkan aktiviti ini.
Mula-mula kami sekumpulan enam orang mengagihkan tugas berdasarkan asas grafik. Iaitu seorang potong gambar, seorang potong tulisan, seorang tampal dan lain-lain. Selepas itu, kami menyatukan semua yang kami buat dan tampal berasaskan kepada apa yang disuruh oleh Dr.Normaliza.
Terdapat beberapa rintangan masa kami membuat aktiviti ini. Iaitu kami tidak membawa majalah bagi aktiviti ini. Nasib baik salah seorang ahli kumpulan kami ada motorsikal dan dengan serta merta dia pergi ke kedai dan membeli majalah. Selepas itu baru kami dapat membuat aktiviti ini. Selain itu, masa yang dibagi oleh Dr. tidak mencukupi bagi membuat aktiviti ini. Beliau suruh menghantar pada jam 2 petang tetapi kami hantar pada pukul 2.30 petang. Kami rasa lega sikit kerana ada juga kumpulan yang hantar lambat daripada kumpulan kami.
Aktiviti seterusnya adalah menulis karangan tentang kecacatan kanak-kanak. Panjang karang itu mesti sepuluh muka surat. Mula kami sekumpulan tidak ada idea nak menulis karangan tersebut. Tetapi macam aktiviti yang pertama kami sekumpulan mengagihkan tajuk karangan kami mengikut pelbagai kecacatan dan setiap orang mesti menulis dua muka surat.
Kawan sekumpulan saya yang lain mula menulis karangan tetapi saya tidak ada idea langsung hendak memulakan. Tetapi ada seorang kawan daripada kumpulan saya menolong saya dengan memberikan idea untuk menukis karangan tersebut. Macam aktiviti pertama juga Dr. memberi masa 1 jam setengah bagi menyiapkan aktiviti ini.
Kami sekumpulan tidak tahu hendak tulis apa dan kami goring-goreng sahaja apa yang kami tulis. Selepas itu, kami menghantar pada masa yang ditetapkan oleh Dr. tetapi kami tidak mencukupi muka surat. Kerana masa yang diberikan tidak cukupi dan bagi aktiviti ini Dr. sangat tegas dalam masa penghantarannya.
Aktiviti seterusnya adalah membuat iklan. Mula-mula Dr. menerangkan tentang iklan dan apa yang hendak buat dalam aktiviti ini. Semua iklan yang kita buat mesti ada tema dan setiap tema itu mesti berlainan daripada kumpulan lain. Tema itu juga harus logik dan kagum.
Mula-mula kami mengagihkan tugas mengikut tema dan kami sekumpulan dengan serta merta memulakan aktiviti ini. Kertana tema yang kami pilih adalah senang dan mudah untuk melukis. Semasa membuat aktiviti ini kami merasa berada dalam kelas pendidikan seni. Kerana aktiviti ini berasaskan iklan yang kita lukis sendiri dan mewarna. Saya sangat suka membuat aktiviti ini. Kami semua menyiapkan aktiviti ini pada masa yang ditetapkan.
Aktiviti akhir adalah aktiviti yang besar sekali. Iaitu aktiviti yang buat di rumah anak-anak yatim. Dua kumpulan mesti pergi ke satu rumah anak-anak yatim. Kami dan kumpulan satu lagi pergi ke rumah anak-anak yatim titian kasih di Kuala Lumpur. Aktiviti kami mula pada pukul 8 pagi sampai 5 petang. Kami membawa sarapan pagi bersiap sedia bagi anak-anak di rumah anak yatim itu. Mula-mula kami bercadang hendak membuat aktiviti pada awal pagi. Tetapi masa kami pergi ke rumah anak-anak yatim itu, anak-anaknya tidak mencukupi. Kerana ada yang pergi kelas tuiysen, ada yang pergi ke rumah anak-anak yatim yang satu lagi iaitu cawangan bagi rumah anak-anak yatim titian kasih itu dan lain-lain lagi. Oleh itu, kami tunggu-tunggu teta[I masih mereka belum datang lagi. Maka kami pun bagi sarapan pagi kepada yang ada pada masa itu.
Selepas makan pagi itu, kami memulakan aktiviti kami yang tidak menggunakan anak-anak itu. Iaitu bergotong-royong, membasuh pinggan mangkuk, menyidai pakaian dan menyapu lantai. Selepas itu, kerana kesuntukkan masa kami memulakan aktiviti kami dengan anak-anak yang ada di sana. Aktiviti pertama adalah mengadakan beberapa permainan bagi anak-anak itu dan aktiviti menggunakan minda.
Selepas selesai semua aktiviti itu, kami bagi hadiah atau cenderahati kepada anak-anak itu dan pengurus rumah itu. Kami juga ada mengambil gambar dan merakam video dengan anak-anak disitu. Pada pukul 5 petang kami semua berterima kasih pada mereka semua dan bertolak dari situ. Saya amat gembira kerana dapat meluangkan masa bersama anak-anak yang tersayang itu.


PUISI BUAT DR.NORMALIZA


Kepada Pejuang Bahasa


Bahasa Melayu melalui jalan sukar
untuk berkembang dan mekar
mengharumi persada tanah air
penuh pahit dan getir
ini satu perjuangan tidak berakhir
selagi ada bulan dan mentari
bahasa Melayu akan berseri
ditutur oleh segenap warga
seluruh Nusantera.

Bahasa Melayu pasti merdeka
akan menelusuri sanubari bangsa
kukuh berakar dalam jiwa
walau melalui hati terluka
untuk ke mercu jaya
sama-sama kita berusaha.

Kepada pejuang bahasa
yang tidak mengenal noktah
bersedia berjuang atau berkorban
demi bahasa budaya yang tercinta
seni bina bangsa di persada dunia.



KESIMPULAN

Sebagai kesimpulannya kursus Bahasa dalam Multimedia ini amat sesuai bagi program Bacelor sastera (Bahasa dan Linguistik Melayu). Kerana kursus ini juga menolong pelajar-peajar yang mengikuti program ini bagi mendapat sesuatu kerja apabila mereka keluar dari Universiti Putra Malaysia ini.
Selain itu, pensyarah bagi kursus ini juga amat sesuai. Kerana pengajarannya mudah fahami dan ringkas. Pengajarannya juga amat sistematik dan slide yang digunakan mudah dan ringkas. Pensyarah kursus ini, iaitu Dr.Normaliza juga menggunakan pelbagai aktiviti bagi memudahkan pelajar membelajari kursus ini dengan lebih lanjut.
Kelas amali juga sangat baik dibuat pada kursus ini. Kerana mengadakan kelas amali bagi kursus Bahasa dalam Multimedia ini mengajar kita cara mebuat multimedia dalam kehidupan seharian kita. Ketiadaan kelas amali bagi kursus ini akan menyebabkan pelajar-pelajar kurang latihan selepas mempelajari sesuatu topik dalam kuliah. Oleh itu, kuliah dan kelas amali amat penting bagi kursus Bahasa dalam Multimedia ini.
Akhir sekali saya ingin berterima kasih kepada Dr.Normaliza selaku pensyarah kursus Bahasa dalam Multimedia dan kepada Cik Alia selaku tutor kelas amali kerana sudi menolong kami dalam masa pelajaran dan masa membuat sesuatu tugasan amali tanpa mengira masa. Sekian terima kasih.





SEKIAN TERIMA KASIH.

No comments:

Post a Comment